Ας δούμε αρχικά τι είναι το πρόγραμμα Flash. Σίγουρα δεν είναι το στιγμιαίο φως που βγαίνει απο μία φωτογραφική μηχανή…. Επίσης, αν βρεθείτε στην Καρδίτσα και βροντοφωνάξετε “με Flash;” θα ακουστεί σαν “μ’ φλας;”= “με φιλάς;”. Οπότε προσοχή… 😉 Ελπίζω να συγκέντρωσα για λίγο την προσοχή σας.
Τι κάνει το Flash;
- είναι πρόγραμμα (ή εφαρμογή ή λογισμικό) το οποίο το χρησιμοποιούμε για να δημιουργήσουμε γραφικά, animation (κινούμενη εικόνα) ή διαδραστικές εφαρμογές όπως πολυμεσικές ιστοσελίδες, διεπαφές (interfaces), παιχνίδια, συστήματα ηλετρκονικών αγορών κ.α.
- αν και ξεκίνησε κυρίως για τη δημιουργία περιεχομένου για το διαδίκτυο μπορεί να χρησιμοποιηθεί εξίσου καλά για τη δημιουργία εφαρμογών (ολοκληρωμένων και αρκετά σύνθετων) που εκτελούνται τοπικά από ένα CD, για παρουσιάσεις, διαφημίσεις, animation, εφαρμογών για έξυπνα κινητά τηλέφωνα ή υπολογιστών παλάμης κ.α.
- για την εκτέλεση ταινιών ή εφαρμογών Flash χρειάζεται ο Flash player ένα plugin που διατίθεται δωρεάν και σήμερα υπάρχει στους περισσότερους ΗΥ, ανεξαρτήτου λειτουργικού συστήματος (Win, MacOS, Linux). Οπότε ξεκαθαρίζουμε: με το Flash δημιουργούμε προγράμματα και με τον Flash Player μπορούμε να τα εκτελέσουμε.
- Το Flash χρησιμοποιεί μια δικιά του γλώσσα η οποία λέγεται ActionScript ή σε συντομία AS. Η AS είναι αρκετά δυνατή γλώσσα και πλέον είναι αντικειμενοστραφής (object-oriented), για όποιον όμως δεν θέλει να ασχοληθεί παραπάνω μπορεί να δουλέψει και συναρτησιακά όπως πχ. την Pascal. H AS είναι επίσης και γεγονοστραφής (event-orientent) γλώσσα, δηλαδή μπορεί να διαχειριστεί πολύ εύκολα γεγονότα όπως π.χ. την κίνηση του ποντικού, το πάτημα ενός κουμπιού από τον χρήστη και να συνδυάσει αυτά τα γεγονότα με ενέργειες. Αυτός είναι και ο λόγος που το Flash θεωρείται πολύ καλή επιλογή για τη δημιουργία παιχνιδιών ή διαδραστικών εφαρμογών.
- Ένα από τα σημαντικότερα και πιο δυνατά σημεία τoυ Flash (εκτός του ότι τα αρχεία που παράγει μπορούν να αναπαραχθούν με το κατάλληλο plugin στα 3 πιο διαδεδομένα λειτουργικά συστήματα) είναι ότι οι εφαρμογές που παράγει μπορούν να εκτελεστούν με τη χρήση ενός φυλλομετρητή από οποιοδήποτε Η/Υ έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο. Μια άλλη ορολογία που θα ακούσετε για τέτοια προγράμματα είναι “web-enable”. Αυτό σημαίνει καθολικότητα, ευκολία συντήρησης του λογισμικού (φανταστείτε πχ. ένα εκπαιδευτικό λογισμικό που έχει αγοραστεί για όλα τα Γυμνάσια της Ελλάδας και κάποια στιγμή βγαίνει μια σημαντική αναβάθμιση από την εταιρία που το κατασκεύασε. Η αναβάθμιση θα πρέπει να γίνει σε όλους του σχολικούς Η/Υ που έχει εγκατασταθεί το λογισμικό, οι οποίοι μπορεί να είναι κατά περίπτωση δεκάδες χιλιάδες, ενώ θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και το συγκεκριμένο λειτουργικό σύστημα πχ. win98, win2000, winXP, linux).
Παραδείγματα εφαρμογών και ιστοσελίδων με Flash
Κάντε ένα κλικ στα παρακάτω για να δείτε για τι μιλάμε:
-1- | http://www.adobe.com/products/flash/ | O μητρικός τόπος του Flash (είναι βέβαια υιοθετημένο παιδί) με ενδιαφέρουσα αισθητική. |
|
||
-2- | http://www.floorplanner.com/demo | Υπόδειγμα διαδραστικότητας σε επαγγελματικό επίπεδο (real time σχεδίαση εσωτερικών-εξωτερικών χώρων). |
|
||
-3- | http://lgfl.skoool.co.uk/index.aspx | Εκπαιδευτικός ιστότοπος με πολύ εκπαιδευτικό υλικό με Flash. Ενδεικτικά:
“Key stage 3” > “Biology” > “36. Effects of Smoking on the Lungs” Θα δείτε ένα online μάθημα με ένα τεστ στο τέλος. |
|
||
-4- | http://www.albinoblacksheep.com/flash/animator | Ένα χιουμοριστικό βίντεο που δείχνει και τα βασικά εργαλεία του Flash. Θα το εκτιμήσουν ειδικά αυτοί που έχουν σχεδιάσει έστω και λίγο στο Flash και μπορούν να καταλάβουν τι χρήση των εργαλείων του Flash. |
|
||
-5- | http://www.jibjab.com/originals/this_land | Οι δυνατότητες του Flash για κολάζ και δημιουργία video (αμερικάνικο χιούμορ με πολιτική σάτιρα). |
|
||
-6- | Τάλως | Μια οικογενειακή (ο γραφών με τη βοήθεια της γυναίκας του) και πιλοτική προσπάθεια για δημιουργία εκπαιδευτικού λογισμικού εξομοίωσης στον χώρο των αυτοματισμών. Για την ώρα δουλεύει μόνο μια άσκηση! |
|
||
-7- | http://producten.hema.nl/ | Φανταστική ιδέα… Ο σχεδιαστής είχε κέφια!. Περιμένετε να φορτώσει το αρχείο (δεν μπορείτε να αγοράσετε κάτι ούτε να κάνετε κλικ) |
|
||
-8- | http://www.futuremedia.org.uk/ | Το παράδειγμα το ποίο αναπτύσσεται στο βιβλίο Foundation ActionScript for Flash 8, 2006,FriendsOfED, σαν κεντρικός άξονας για την εκμάθηση της AS 2.0 |
Μαθήματα ιστορίας
|
|
αρχές 1990 | Ο πρόγονος του Flash ήταν το SmartSketch. Μία σχεδιαστική εφαρμογή την οποία ανέπτυξε ο Jonathan Gay και η εταιρία του FutureWave Software. Το SmartSketch εξελίχθηκε σε FutureSplash Animator, ένα πρόγραμμα για κινούμενες εικόνες στο διαδίκτυο. Σημ.: Η FutureSplash ήταν μια μικρή εταιρία που διψούσε για αναγνώριση και προσπαθούσε να κερδίσει την προσοχή με το πολυμεσικό plug-in που ανέπτυξε. Αρχικά προσφέρθηκε για πώληση στην Adobe (η οποία την αγόρασε μετά από 15 χρόνια σε ύπερ πολλαπλάσια τιμή) αλλά η πρόταση απορρίφθηκε καθώς θεωρήθηκε ως μη ενδιαφέρουσα πρόταση! |
Αν και οι αρχικές εκδόσεις ήταν αργές και με σφάλματα, η Disney άρχισε να το χρησιμοποιεί μαζί με το Shockwave της Macromedia (το οποίο ήταν αρκετά πιο αργό στο κατέβασμα) όπως και η Microsoft κατά την αρχική υλοποίηση του MSN. | |
|
|
1996 | Η Macromedia διέκρινε τις δυνατότητες ανάπτυξης και εξαγόρασε to FutureSlpash Animator το οποίο πλεόν θα ονομάζεται Flash. Ο αντίστοιχος player εμφανίζεται με τη μορφή plugin για την εκτέλεση διανυσματικού animation σε ιστοσελίδες. To Macromedia Flash 1 γεννιέται! |
|
|
1997 | Macromedia Flash 2: υποστήριξη στερεοφωνικού ήχου, κουμπιά, library και twinning στο χρώμα. |
|
|
1998 | Macromedia Flash 3: βελτιώσεις στην κίνηση και στη δημοσίευση (ενδογενής ολοκλήρωση Javascript ). Δίνεται πλέον η δυνατότητα χρήσης απλών εντολών και δυνατότητες διαδραστικότητας. |
|
|
1999 | Macromedia Flash 4: 100.000.000 εγκαταστάσεις του flash player. Δυνατότητες χειρισμού mp3 και εμφάνιση του motion tween. O player διανέμεται μαζί με τους φυλλομετρητές (browsers) Internet Explorer, AOL και Netscape. Το 2001, ο flash player βρίσκεται εγκατεστημένος σε πάνω από το 90% των ΗΥ. |
|
|
2001 | Macromedia Flash 5. Εμφάνιση της ActionScript (AS) 1.0 και δυνατότητα παραμετροποίησης της επιφάνειας εργασίας του Flash. |
|
|
2002 | Macromedia Flash MX και Flash Player 6. Χρήση video και components, χρήση κοινών βιβλιοθηκών δυνατότητες προσβασιμότητας. |
|
|
2003 | Macromedia Flash ΜΧ 2004 και Flash Player 7: έως 8 φορές γρηγορότερη μεταγλώτιση, αρκετά νέα χαρακτηριστικά. Η AS 2.0 παρουσιάζεται και πλέον γίνεται μία στοιβαρή και ισχυρή αντικειμενοστραφής γλώσσα. Πρώτη φορά διατίθονται 2 εκδόσεις: η κανονική και η Professional. H 2η με αρκετές επιπλέον δυνατότητες. |
|
|
2005 | Macromedia Flash 8 (επίσης διατίθεται και έκδοση Professional). Κατά την Macromedia η σημαντικότερη έκδοση μετά την έκδοση 5. Δυνατότητες αναμίξεων και χρήσης φίλτρων, νέα κωδικοποίηση για video, emulator για φορητές συσκευές και επιπρόσθετες δυνατότητες στην AS 2.0. |
|
|
Δεκ. 2005 | Η Macromedia αγοράζεται από την Adobe. |
|
|
2006 | Adobe Flash Player 9 και για πρώτη φορά χωρίς την παράλληλη εμφάνιση αντίστοιχης έκδοσης του Flash. |
|
|
2007 | Adobe Flash CS3 Professional (ή άτυπη έκδοση 9). Η πρώτη έκδοση της εφαρμογής υπό της Adobe. Εμφάνιση της νέας ActionScript 3.0. Αυξημένες δυνατότητες διαλειτουργικότητας με τα υπόλοιπα προϊόντα της Adobe. Η AS γίνεται πιό “σφικτή” σαν γλώσσα, άρα λίγο δυσκολότερη στην ανάπτυξη για μικρά προγράμματα αλλά ίσως καλύτερη για μεγάλες εφαρμογές. |
|
|
2008 | Adobe Flash CS4 Professional (ή 10η έκδοση). Η 2η, πλέον, έκδοση της εφαρμογής υπό της Adobe. Εμφάνιση νέων δυνατοτήτων κυρίως στο animation (κίνηση βασισμένη σε αντικείμενα ή object based animation,αλυσυδωτή σχεδιοκίνηση, motion editor, νέα εργαλεία: bones tool και spray, νεοί κωδικοποιητές video, συνεργασία με Adobe Air). |
|
|
2010 | Adobe Flash CS5 Professional. Η 3η, έκδοση της εφαρμογής υπό της Adobe. Νέες δυνατότητες πολυγλωσσικού κειμένου και πιο ρεαλιστικά κινηματικά εφέ. Πιο αναλυτικά: βελτίωση στα εργαλεία της Action Script (editor και επαναχρησιμοποίηση κώδικα με snippets), καλύτερη διαλειτουργικότητα με τα άλλα εργαλεία (Photoshop, Illustrator κλπ) της σουίτας και ιδιαίτερα με το Flash Builder, χρήση xml για τα fla αρχεία, αυξημένες δυνατότητες για παραγωγή εφαρμογών για πλατφόρμες κινητών τηλεφώνων (μετά τη διαμάχη με την Apple η οποία είπε όχι στο Flash) όπως Android, Nokia και Blackberry τηλέφωνα και τέλος νέες δυνατότητες στα εργαλεία text, bones και deco. |
1 ping
[…] Τι είν’ τούτο; […]